sobota, 30 stycznia 2016

Stymulacje lewopółkulowe


Wczoraj „ Kraina Słów” była w Centrum Metody Krakowskiej na szkoleniu z prof. UP dr hab. Martą Korendo.Szkolenie bardzo ciekawe. Jestem pod wrażeniem ogromnej wiedzy i doświadczenia pani doktor, która chętnie odpowiadała na wszystkie nasze pytania. Wyszłam z głową pełną praktycznej wiedzy i nowych pomysłów na ćwiczenia, które na pewno wykorzystam w terapii.





Czy wiecie, że lewa półkula mózgu aktywna jest już w 6 miesiącu życia prenatalnego?
Dziecko też w tym czasie zaczyna odróżniać odgłosy np.odkurzacza, telefonu od głosu matki.
Ćwiczenia porządkowania linearnego i sekwencyjnego spełniać mają dwie podstawowe funkcje:

- przygotowanie ośrodków w lewej półkuli mózgu do przetwarzania informacji językowych
- nauczanie stosowania reguł i dostrzegania związków między wszystkimi elementami rzeczywistości.
Główne zadania lewej półkuli:
-przetwarzanie linearne
- porządkowanie sekwencyjne
- dokonywanie analizy
-wnioskowanie o współzależności
- wnioskowanie o relacjach, wykrycie relacji
Bardzo ważna jest stymulacja lewej półkuli, gdyż to właśnie z lewą półkulą mózgu związane są funkcje mowy, czytanie i pisanie. Opanowanie języka mówionego i pisanego wymaga opanowania umiejętności układania sekwencji i szeregowania. Stymulacja lewej półkuli mózgu ma nam pomóc w budowaniu systemu językowego. Przetwarzanie języka odbywa się w lewej półkuli.


Główne strategie lewopółkulowe:
- SEKWENCJE- sekwencja jest ciągiem znaków uporządkowanych według określonej zasady. W
sekwencji struktury powtarzają się.Wprowadzamy w trzech etapach :

- naśladowanie

- kontynuowanie


- uzupełnianie

-samodzielne układanie sekwencji
Najpierw wprowadzamy materiał tematyczny, a potem materiał trudniejszy czyli atematyczny.
Pamiętajmy, że ćwiczymy także sekwencje czasowe – mogą to być historyjki obrazkowe 
przedstawiające  prostą czynność (np. mycie zębów) oraz sekwencje ruchowe (np. pokaż oko, pokaż
ucho, pokaż nos).
-SZEREGI- szereg to ciąg elementów ustawionych obok siebie w linii prostej.
Należy pamiętać, iż podczas ćwiczeń szeregów uwzględniamy rosnącą wielkość, malejącą wielkość,
stopniowe domykanie rysunku, rosnąca intensywność barwy. Odbywa się to podobnie jak w
przypadku sekwencji na początku naśladowanie, potem kontynuowanie, uzupełnianie i na końcu
uczenie się przez instrukcję.


-RELACJE – zależność między dwoma lub większą liczbą elementów. Najważniejszą umiejętnością jest dostrzeganie różnic i związków. Przykłady relacji:

- przestrzenne(na, pod, obok itd.) ważne aby zaczynać od nauki jednego przyimka (np. piłka na
szafce, piłka na łóżku, piłka na stole itd.)
- czasowe ( po obiedzie, po śniadaniu, po szkole, przed szkołą itd.)
- gradualne ( mniejszy, większy, droższy, tańszy,wyższy, chudszy itd.)


- przyczynowo – skutkowe (historyjki obrazkowe, które pokazują, iż coś wynika z czegoś)

Chciałam jeszcze wspomnieć o pamięci symultaniczno- sekwencyjnej, która też stanowi

bardzo ważny element terapii. Należy pamiętać, iż pamięć symultaniczna odnosi się do całościowego
przechowywania informacji w prawej półkuli mózgu, natomiast pamięć sekwencyjna zależy od
funkcjonowania lewej półkuli mózgu. Zapamiętywanie sekwencyjne jest zapamiętywaniem krok po
kroku, z uwzględnieniem linearnego uporządkowania po sobie bodźców. W terapii ćwiczymy zarówno pamięć symultaniczną jak i sekwencyjną.

Moja nowa pomoc legopedyczna zakupiona w Krakowie ;-)-układanki lewopółkulowe. Zestaw zawiera 25 kwadratów z tworzywa (różne kolory) oraz książeczkę z wzorami do układania. Pozwala przeprowadzić ćwiczenia naśladowania wzoru ułożonego przez terapeutę, układaniu wzorów z pamięci a także na układaniu wzorów prezentowanych na tablicach.
Pomoc ta pozwala uczyć dokonywania kategoryzacji a także ćwiczyć układanie wzorów sekwencyjnych. POLECAM - dzięki tej pomocy można ćwiczyć z dzieckiem na różne sposoby ;-)


Na koniec ważne słowa usłyszane na warsztatach  "Największą wartością terapii jest to, co dziecko zrobi samodzielnie " prof. J. Cieszyńska. Pamiętajmy o tym podczas ćwiczeń z dziećmi ;-)

Owocnych terapii;-)
Pozdrawiam
M:-)







Źródło:
- J.Cieszyńska- Rożek " Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
- zdjęcia -archiwum własne




3 komentarze:

  1. Super! Bardzo ciekawie opisane, nawet dla kogoś kto się na tym nie zna ;) szkolenia są ważne dla naszego rozwoju, tak więc bardzo dobrze ze w nich uczesnticzysz bo będziesz jeszcze lepszym logopeda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super! Bardzo ciekawie opisane, nawet dla kogoś kto się na tym nie zna ;) szkolenia są ważne dla naszego rozwoju, tak więc bardzo dobrze ze w nich uczesnticzysz bo będziesz jeszcze lepszym logopeda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za miłe słowa ;-)

      Usuń