A JAK AFAZJA cześć pierwsza (dzieci)
Niedokształcenie mowy o typie afazji jest
zaburzeniem rozwoju mowy (rozumienia i nadawania) spowodowane wczesnym
czyli jeszcze przed opanowaniem systemu językowego(prenatalnym, okołoporodowym, wczesnodziecięcym) uszkodzeniem struktur kory
mózgowej lewej półkuli, odpowiedzialnej za odbiór, zapamiętywanie i
przetwarzanie informacji językowych. Najczęstszymi przyczynami afazji
dziecięcej są uszkodzenia powstające w życiu płodowym, podczas porodu lub w
pierwszych dwóch latach życia dziecka.
Główne objawy:
- brak lub opóźnienie rozwoju
mowy,
- zaburzenia pamięci sekwencyjnej słów,
- brak wykorzystywania w komunikacji mimiki, sekwencji gestów i ruchów ciała,
- nieznaczne objawy neurologiczne (niewielka asymetria prawej strony języka, prawego kącika ust, nieznaczne różnice w sprawności prawej ręki i nogi),
- problemy z rozumieniem symbolicznych i schematycznych rysunków,
-zniekształcenia słów,
-przestawki głoskowe (metatezy),
-zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek,
- zaburzenia pamięci sekwencyjnej słów,
- brak wykorzystywania w komunikacji mimiki, sekwencji gestów i ruchów ciała,
- nieznaczne objawy neurologiczne (niewielka asymetria prawej strony języka, prawego kącika ust, nieznaczne różnice w sprawności prawej ręki i nogi),
- problemy z rozumieniem symbolicznych i schematycznych rysunków,
-zniekształcenia słów,
-przestawki głoskowe (metatezy),
-zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek,
Niedokształceniu mowy o typie
afazji. W takiej sytuacji rozwój języka został przerwany, mowa miała możliwość
wykształcenia się tylko częściowo i dlatego zaburzenia te zależą od czasu,
kiedy nastąpiło uszkodzenie mózgu.
Afazja u dzieci, które utraciły posiadane wcześniej możliwości
komunikacji językowej, różni się od afazji u dorosłych dynamiką zmian i
głębokością zaburzeń. Afazja u dzieci jest rozpadem nabytego systemu
językowego. Dezintegracja jest spowodowana uszkodzeniem struktury lewej półkuli
mózgu, powodującym wtórnie zaburzenie istniejących już wcześniej funkcji
poznawczych, nie tylko językowych.
Przyczynami afazji u dzieci mogą być:
- uszkodzenia kory mózgowej na
skutek niedotlenienia, zatrucia
- guzy mózgu
- urazy mechaniczne ( upadki, uderzenia, wypadki komunikacyjne i sportowe)
- guzy mózgu
- urazy mechaniczne ( upadki, uderzenia, wypadki komunikacyjne i sportowe)
Źródło:
1. A.
Prusiński „ Podstawy neurologii
klinicznej”.
2. J.
Cieszyńska- Rożek „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju mowy”.
zdjęcie- google.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz