poniedziałek, 25 lipca 2016

Jak stymulować mowę dziecka?

Jak stymulować mowę dziecka??








Witam serdecznie moi mili:),
wakacje to czas beztroski, zabawy i odpoczynku, ale podczas codziennego spędzania czasu z naszymi milusińskimi można poprzez zabawę stymulować rozwój mowy malucha!!!;-)

* ćwiczenia oddechowe- bardzo ważne są ćwiczenia oddechowe, gdyż wiadomo, że mówimy na wydechu!
Na plaży, w ogrodzie, na placu zabaw można zatem puszczać bańki mydlane, dmuchać w wiatraczek,lub dmuchać w piękny kwiat  o nazwie dmuchawiec.








* ćwiczenia artykulacyjne - mające na celu usprawnianie narządów artykulacyjnych.
np.-klaskanie językiem jak konik - uderzający kopytami o bruk
-dotykamy palcem lub łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem”, w którym język (krasnoludek, samochód)powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię,
-Naśladowanie różnych zwierząt:
- „krokodyl” – szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do przodu, naśladowanie „kłapania paszczą”,
- „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy,
- „zły pies” – zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi, udawanie warczenia psa,
- „wyjący pies” – naśladowanie wycia psa do księżyca (a-u, a-u),
-„balonik” – nadymanie policzków, usta ściągnięte,
-„zmęczony konik” – parskanie wargami,
-„język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów). Moczenie „pędzla” w farbie oznacza dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego. Płukanie „pędzla” to oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony.


* naśladowanie odgłosów z otoczenia- wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy!
podczas wizyty u babci na wsi, obserwuj z dzieckiem zwierzęta i naśladujcie razem odgłosy
-krowa - mu,mu
- kaczka- kwa, kwa
- kura- ko, ko
- świnka- chrum, chrum
Jeśli dziecko ma trudności z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi – zacznij od tych, które zbudowane są z samogłosek (aaaa, iiiiii, uuuuu, ooooo) , a potem stopniowo do tych zawierających spółgłoski.


* KĄPIEL SŁOWNA- MÓW DO DZIECKA PRZY KAŻDEJ CZYNNOŚCI KAŻDEGO DNIA- podczas wspólnego posiłku, mycia naczyń, prania, podczas wspólnego gotowania, oglądania książeczek, podczas spaceru i innych form aktywności.


* Nazywaj każdą rzecz , nazywaj każdy obrazek!


* Zachęcaj dziecko do uczestniczenia  w różnych czynnościach dnia codziennego, do pomocy!


Zadawaj przy tym krótkie pytania, zachęcające do mówienia!
Nazywaj każdą czynność, przedmiot, rzecz, zabawkę, ubrania, owoce, warzywa!


* Nie krytykuj dziecka, nie uciszaj!


* Nazywaj emocje!
Mów kiedy jesteś zadowolona/zadowolony, kiedy jesteś smutna/smutny, zła/zły itd.
Pytaj dziecko jakie odczuwa emocje w danej chwili!


* Chwal dziecko!


* Dbaj o swoją poprawną wymowę jako rodzica!, gdyż dziecko naśladuje właśnie osoby z najbliższego otoczenia!!! ;-)


* Ucz dziecka piosenek , wierszyków, wyliczanek!! ;-)
np. Lata osa koło nosa.
 i różnych wierszyków dotykowych, które dzieci uwielbiają a jednocześnie zapewniają stymulację dotykową.
Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni),
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce (dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała (dotykamy kciuka).
Frrrrr! I po więcej poleciała. (unosimy ręce w górę).



Miłej zabawy i radosnych wakacji ;-)

Pozdrawiam

M.:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz