niedziela, 21 lutego 2016

Alfabetyczny spis zaburzeń mowy - A jak Alalia

Witam serdecznie moi mili.

Pogoda za oknem nas nie rozpieszcza, więc postanowiłam rozpocząć cykl z serii : alfabetyczny spis zaburzeń mowy.

Zaczynamy !

A jak Alalia
Alalia to opóźniony rozwój mowy spowodowany uszkodzeniem struktur korowych jeszcze przed rozwojem mowy dziecka. Są to zaburzenia funkcjonowania lewej półkuli mózgu oraz obniżenie sprawności sekwencyjnego przetwarzania informacji. Zaburzenia rozwoju mowy (powtarzania, nadawania, rozumienia) spowodowany brakiem dominacji lewej półkuli.
Dziecko z alalia ma prawidłowo funkcjonujący słuch , brak zaburzeń neurologicznych , autystycznych  a podczas kontaktu z dzieckiem można stwierdzić istnienie wspólnego pola uwagi.
Główne objawy alalii to:
- zaburzenia działań sekwencyjnych  (pamięci, jedzenia, picia, ubierania się, ruchów naprzemiennych , w tym artykulacyjnych),
- trudności w kontynuowaniu zabaw z rówieśnikami,
- brak lub znaczne opóźnienie rozwoju mowy,
- zabawy na poziomie niższym niż wiek,

Terapia alalii opiera się na naśladowaniu prawidłowego rozwoju dziecka, a system językowy należy budować stopniowo i od podstaw we wszystkich podsystemach. Bardzo ważne są ćwiczenia percepcji słuchowej oraz wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, naśladownicta, ćwiczenia lewopółkulowe ( sekwencje tematyczne, atematyczne, szerego,relacje), kategoryzacji, motoryki małej i dużej, pamięci sekwencyjnej i symultanicznej, a także ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i orientacji przestrzennej.





Profesor  Jagoda Cieszyńska w swojej książce pisze także o Alalii z komponentem ze spektrum autyzmu lub ZA. Są to zaburzenia lewej półkuli mózgu połączone z uszkodzeniem niektórych struktur mózgu (neurony zwierciadlane, pęczek łukowaty, jądro migdałowe, planum temporale).



Główne objawy:
- brak wskazywania palcem,
- brak wspólnego pola uwagi,
- wkładanie zabawek do ust,
- brak naśladownictwa,
- EMOCJONALNE MANIPULOWANIE  zachowaniem rodziców,
- brak strachu w sytuacjach społecznych,
- przelotne, wybiórcze nawiązywanie kontaktu wzrokowego,

Źródło:
1. W. Budohoska, A. Grabowska " Dwie półkule- jeden mózg"
2.  J. Cieszyńska - Rożek " Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
zdjęcia- google.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz