A jak Afazja część druga (dorośli)
W dzisiejszym poście chciałam Wam przedstawić podstawowe informację na temat afazji u osób
dorosłych i wymienić te najczęściej spotykane. Wiecie doskonale, że
można na ten temat napisać tomy książek, ale mi chodzi o to, aby umieszczać tu
podstawowe informacje, główne objawy i przyczyny, by uporządkować Wam
informację na temat różnych zaburzeń mowy w tym właśnie na temat dzisiaj
omawianej afazji u osób dorosłych.
Afazją nazywamy zaburzenia mowy,
powstające na wskutek uszkodzenia ośrodków mowy w korze mózgu. Dochodzi wówczas
do niemożności rozumienia mowy lub wyrażania myśli słowami. Jakkolwiek mowa
jest wynikiem czynności całej kory mózgu, to jednak na powierzchni wypukłej
lewej półkuli mózgu ( u osób praworęcznych) można wyróżnić pewien ograniczony
obszar, którego uszkodzenie powoduje powstanie zaburzeń mowy typu afatycznego.
Jest to tzw. mózgowy obszar mowy, czyli pole afazji
Typy afazji:
- afazja ruchowa, czyli ekspresyjna lub
motoryczna , powstaje w wyniku uszkodzenia tzw. ośrodka Broca ( tylna część zakrętu
czołowego dolnego, czyli pole 44 wg Brodmanna). Przejawia się zaburzeniem
nadawania mowy. Główne cechy : mowa
spontaniczna – niepłynna, mutyzm , styl telegraficzny, nazywanie-upośledzone,
rozumienie- zachowane, objawy towarzyszące – niedowład prawostronny, czytanie i
pismo często upośledzone.
- afazja czuciowa, czyli odbiorcza, sensoryczna
lub recepcyjna powstaje w wyniku uszkodzenia tylnych odcinków pola afazja a
zwłaszcza ośrodka słuchowego (płat skroniowy) mowy (Wernickiego pole 22 i 42
Brodmanna). W przypadku tych uszkodzeń następuje upośledzenie odbioru, czyli
rozumienia mowy. Główne cechy jeśli chodzi o mowę spontaniczną to jest ona
płynna, ale występują czasami parafrazje , czasami słowotok. Nazywanie
upośledzone- neologizmy. Rozumienie- upośledzone. Powtarzanie- upośledzone.
Do
często spotykanych afazji zaliczyć można także afazję amnestyczną, czyli nominalną (anomia), gdy pacjent ma problemy z przypomnieniem sobie słów.
Chory zdaje sobie sprawę z jakim przedmiotem ma do czynienia i do czego on
służy, ale jakby „ zapomina jego nazwy”. Mowa spontaniczna płynna, ale występują
pauzy podczas poszukiwaniu danego słowa, występują omówienia. Nazywanie –
upośledzone. Rozumienie- zachowane. Czytanie i pismo- zachowane.
Przyczynami
opisanych typów afazji bywają najczęściej:
-sprawy
naczyniowe (krwotoki)
- urazy
- zanik
mózgu
- guzy
-udary
Pamiętajmy, iż osoby dorosłe z afazją często nie mają ochoty, chęci, mobilizacji do ćwiczeń. Bardzo ważne jest wsparcie rodziny, a także samo nastawienie osoby chorej. Podczas terapii ćwiczymy poza mową, pamięcią, także inne funkcje poznawcze, które są bardzo ważne dla osób starszych.
Pamiętajmy, iż osoby dorosłe z afazją często nie mają ochoty, chęci, mobilizacji do ćwiczeń. Bardzo ważne jest wsparcie rodziny, a także samo nastawienie osoby chorej. Podczas terapii ćwiczymy poza mową, pamięcią, także inne funkcje poznawcze, które są bardzo ważne dla osób starszych.
Źródło:
1. A.
Prusiński „ Podstawy neurologii
klinicznej”.
2. J.
Cieszyńska- Rożek „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju mowy”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz