Ćwiczenia oddechowe w terapii
logopedycznej!
Ćwiczenia oddechowe są bardzo
ważnym i istotnym elementem terapii logopedycznej.
Jakie są główne cele tych ćwiczeń?
- wydłużenie fazy wydechowej
- mówienie na wydechu
- zwiększenie pojemności płuc
- różnicowanie fazy wdechowej i
wydechowej
- rozruszanie przepony
- zapobieganie niepożądanym zjawiskom
takim jak arytmia oddechowa
Prawidłowa ekspresja słowna następuje
podczas wydechu. Mówimy na wydechu. Obwodowy układ wykonawczy
czynności oddechowej stanowią przede wszystkim mięśnie
międzyżebrowe i przepona, których czynnością zawiadują komórki
rogów przednich rdzenia szyjnego i piersiowego. Modelowanie rytmu
oddechowego podczas mówienia polega na skróceniu czasu wdechu i
wydłużeniu trwania wydechu!
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
-Wdech nosem (usta zamknięte) i
wydech ustami.
-Dmuchanie / chuchanie na rączki
-Dmuchanie na piłeczkę pingpongową,
wyścigi piłeczek.
- Puszczanie baniek mydlanych
-Dmuchanie na kulkę z waty
- Dmuchanie na wiatraczek
- Dmuchanie na papierowego „węża „
-Chłodzenie „ gorącej zupy” –
dmuchanie ciągłym strumieniem.
-Naśladowanie balonika –
wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
-Nadmuchiwanie balonika.
-Dmuchanie na piórko, aby nie
spadło.
- Liczenia na jednym wydechu
- Naśladowanie śmiechu różnych
osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe
chi- chi- chi.
- Mikołaj- ho ho ho
Pod redakcją J. Szumskiej „
Zaburzenia mowy u dzieci”
Zdjęcia: Vasilyev Alexandr -fotolia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz