piątek, 26 lutego 2016

Bodźce prawopółkulowe a rozwój mowy!

Witam serdecznie moi mili,
zdjęcie poniżej mówi wszystko. Dostałam go wczoraj od mojej serdecznej przyjaciółki, która tym samym podsunęła mi pomysł na nowy post, więc postanowiłam napisać kilka słów o wpływie wszelkich mechanizmów prawopółkulowych (laptopy, telewizory,smartfony, tablety itd,itp) na rozwój mowy dziecka.




Dzisiejszy świat pędzi do przodu, nowoczesna technologia otacza nas na każdym kroku. Współczesne dziecko jest przestymulowane bodźcami prawopółkulowymi, ma natomiast niewystarczająco stymulacji lewopółkulowych (czyli językowych). Niestety codziennie każdy z nas obserwuje  dzieci, które zamiast bawić się klockami, oglądać książeczki ,układać puzzle itd, mają w swych małych rączkach tablety, smartfony.Takie oddziaływania powodują, iż prawa półkula blokuje lewą i w rezultacie mowa rozwija się z opóźnieniem. Oznacza to, że przewaga bodźców prawopółkulowych powoduje zaburzenie naturalnego, zdrowego rozwoju mowy. Dziecko, które spędza czas przed ekranem laptopa, telewizora zostaje pozbawione kontaktu z drugim człowiekiem. Zdominowana lewa półkula nie rozwija się w sposób prawidowy, a dziecko w konsekwencji może mieć problemy z mówieniem, myśleniem logicznym, analogicznym, myśleniem przyczynowo-skutkowym, przetwarzaniem sekwencyjnym itd. Słownik czynny dziecka nie wzbogaca się, a tym samym mowa nie rozwija się tak jak powinna.

Na koniec kilka zdań o lewej i prawej półkuli.
Mózg zbudowany jest z dwóch półkul. Prawa półkula odpowiedzialna jest za odbiór i przetwarzanie bodźców dźwiękowych oraz obrazowych (niejęzykowych). Lewa półkula specjalizuje się w odbiorze oraz tworzeniu języka (mowie).
Lewa półkula mózgu:
-opracowuje informacje sekwencyjnie (krok po kroku, linearnie),
- dostrzega różnice,
- przetwarza czas linearnie,
- odbiera, zapamiętuje, przetwarza, tworzy informacje językowe,
-porządkuje sekwencyjnie,
- przetwarza reguły (w tym językowe),
-myślenie logiczne i analogiczne,
Prawa półkula mózgu:
-opracowuje informacje symultanicznie (holistycznie, globalnie),
- przetwarza muzykę, przestrzeń,
-odbiera i ujawnia negatywne emocje,
-rozpoznaje twarze,
-tworzy wyobrażenia wizualne(rzeźba, malarstwo),
- rozpoznaje, zapamiętuje, przetwarza obrazy całościowe we wszystkich zmysłów,
- przetwarza informacje matematyczne,
- z informacji językowych rozpoznaje , zapamiętuje, przetwarza : samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, prozodię, metafory, dowcipy, przenośnie.

Lewa półkula kontroluje treść wypowiedzi, prawa natomiast jest odpowiedzialna za sposób przekazywania znaczeń, zapewniając prawidłowy odbiór wyrazu emocjonalnego usłyszanych treści.

Źródło:
1.T. Górska, A. Grabowska, J.Zagrodzka " Mózg a zachowanie".
2. J.Cieszyńska- Rożek " Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju mowy".

3 komentarze:

  1. Nie rozumiem rodziców, którzy dla świętego spokoju dają dziecku tablet, żeby oglądało bajki cały dzień, nie zdają sobie sprawy chyba, jak bardzo je tym krzywdzą!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlatego tym postem chciałabym ich uświadomić, jakie są tego negatywne konsekwencje.

    OdpowiedzUsuń