wtorek, 1 marca 2016

A jak Ankyloglosja

A jak Ankyloglosja

Nazwa ankyloglosja pochodzi od greckich słów ankyle -sztywny staw, oraz glossa -język i oznacza zrost języka ze ścianą jamy ustnej. Terminy ankyloglossis, ankyloglosson, ankyloglossis inferior bądź linqua accreta odnoszą się do przyrośnięcia języka do dna jamy ustnej, co jako wada wrodzona stanowi najczęstsze z zaburzeń rozwojowych języka. Ogólnie mówiąc ankyloglosja to tzw. krótkie wędzidełko języka - to wrodzone zaburzenie rozwojowe w jamie ustnej.

Obecnie uznaje się, że zabieg podcięcia wędzidełka u noworodków wpływa korzystnie na jakość karmienia. Rodzice często nie zdają sobie sprawy, iż ankyloglosja stanowi sedno w problemach z ssaniem, połykaniem i  że najlepiej podciąć je w jak najwczęśniejszym wieku.

Jeśli tego nie zrobimy w późniejszym okresie dziecko może mieć problem z artykulacją głosek , które wymagają pionizacji języka.Głoski mowy, które na skutek zaburzonej przy ankyloglosji ruchomości koniuszka języka mogą ulec zniekształceniu to r, t, d, l, s, š, ž, č.

Dlaczego nie należy zostawiać wędzidełka w „naturalnie krótkiej” postaci?  „Przyklejenie" ogranicza ruchy języka, co wpływa na niewłaściwą artykulację głosek; poza tym może wpłynąć na sposób i jakość połykania pokarmów i płynów, ssania i żucia,negatywnie wpływa również na proces pionizacji języka, ponieważ język nie jest w stanie skierować się do góry.

Poglądy na temat wspływu wędzidełka na wymowę są różne. Autorzy są zgodni w tym, iż ankyloglosja nie jest przyczyną jąkania czy ORM. Zbyt krótkie wędzidełko ogranicza ruchomość języka- co przekłada się na problemy z połykaniem  i artykułowaniem niektórych głosek, gdyż język ma ograniczoną ruchomość- a w przypadku głosek szumiących, głoski r, l , t, d, n język wymaga dużej ruchomości.

Czasami niestety sam zabieg frenulektomii nie rozwiązuje problemu. Sam zabieg podcięcia nie jest bolesny- trwa chwilę i najczęściej wykonuje go laryngolog, który podcina błonę pod językiem. Dzieciom starszym, które się go boją, można zaproponować po zabiegu dużą porcję lodów;-) jest to wskazane!;-).Bardzo ważne jest, aby dziecko, kiedy już będzie w stanie ćwiczyć - " rozciągało " język pod okiem logopedy(np. klaskanie, machanie języczkiem, oblizywanie warg, przy szeroko otwartej buzi). Warto wykonywać masaże języczka- głównie dla maluszków, które nie są jeszcze w stanie ćwiczyć. Ćwiczenia takie są ważne, gdyż rozciągają wędzidełko i zapobiegają powstawaniu zrostom.

Na koniec kilka wskazówek jak rozpoznać, że wędzidełko podjęzykowe jest za krótkie:







        • język słabo się wysuwa (nie kieruje się bez problemów w stronę nosa ani brody, tylko zwraca się w prawą lub lewą stronę);
        • końcówka języka ma charakterystyczny kształt i przypomina serce (jego czubek jest wcięty na środku, a nie zaokrąglony);
        • głoski wymagające uniesienia języka do góry są wymawiane w sposób nieprawidłowy
        • ruch języka w obrębie jamy ustnej jest ograniczony

        Jak ocenić długość?  (5 prób wg. Ostapiuk)

        1. Unoszenie szerokiego języka za górny łuk zębowy przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy.
        2. Unoszenie szerokiego języka na szpatułce za górny łuk zębowy przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy.
        3. Zakrywanie- przy swobodnie rozchylonych wargach i zębach- czerwienigórnej wargi, grzbietową powierzchnią końcowej części szerokiego języka.
        4.Sięganie końcem języka za ostatni ząb dolnego łuku zębowego(można pomóc szpatułką).
        5.Wysuwanie języka na brodę przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy
         

          Źródło:
          *Pogorzelska-Stronczak B., Paszek-Chromik B.: Zbiór wybranych określeń i rozpoznań używanych w chirurgii stomatologicznej. Śląska Akademia Nauk, Katowice 2000.
          * Ostapiuk B, Poglądy na temat ruchomości języka w ankyloglosji a potrzeby artykulacyjne
          * zdjęcie- google.pl

           

          Brak komentarzy:

          Prześlij komentarz