czwartek, 3 marca 2016

Ćwiczenia oddechowe w terapii logopedycznej!


Ćwiczenia oddechowe w terapii logopedycznej!
 
 
 

 

Ćwiczenia oddechowe są bardzo ważnym i istotnym elementem terapii logopedycznej.

Jakie są główne cele tych ćwiczeń?

- wydłużenie fazy wydechowej

- mówienie na wydechu

- zwiększenie pojemności płuc

- różnicowanie fazy wdechowej i wydechowej

- rozruszanie przepony

- zapobieganie niepożądanym zjawiskom takim jak arytmia oddechowa

Prawidłowa ekspresja słowna następuje podczas wydechu. Mówimy na wydechu. Obwodowy układ wykonawczy czynności oddechowej stanowią przede wszystkim mięśnie międzyżebrowe i przepona, których czynnością zawiadują komórki rogów przednich rdzenia szyjnego i piersiowego. Modelowanie rytmu oddechowego podczas mówienia polega na skróceniu czasu wdechu i wydłużeniu trwania wydechu!


Przykłady ćwiczeń oddechowych:
 
 
 

-Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.

-Dmuchanie / chuchanie na rączki

-Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
 
- Puszczanie baniek mydlanych

-Dmuchanie na kulkę z waty

- Dmuchanie na wiatraczek

- Dmuchanie na papierowego „węża „

-Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

-Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.

-Nadmuchiwanie balonika.

-Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

- Liczenia na jednym wydechu

- Naśladowanie śmiechu różnych osób:

- staruszki: che- che- che

- kobiety – wesołe cha- cha- cha

- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

- Mikołaj- ho ho ho


Źródło:
Pod redakcją J. Szumskiej „ Zaburzenia mowy u dzieci”
Zdjęcia: Vasilyev Alexandr -fotolia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz